Til toppen
Superrask levering
(1-3 virkedager)
Norges største utvalg
av kun kvalitetsvarer
Alltid proff hjelp og gode råd
på telefon, epost eller chat

Usikker på valg av propell?


Stålpropell 3-blader, høyregående
Aluminiumspropell 3-blader, høyregående
Bronsepropell 4-blader, venstregående for fast aksel


Fyll inn skjema etter beste evne og vi kontakter deg
med ett forslag.
Felter med  *  er obligatorisk og nødvendig for at vi
skal kunne hjelpe deg.

Det kan være være mange grunner til å bytte propell.
Ønske om høyere toppfart. Fortere opp i plan. 
Prøve å få drivstoffkonstnadene under kontroll.
Eller klassikeren, "DET SKJÆRET VAR IKKE DER I FJOR!"
Uansett behov, vi er her for å hjelpe deg!

Under er det to forskjellige skjemaer;
1
. Det første er for Plast- Aluminium- og Stålpropell.
2. Det andre er for fast aksel, Bronsepropell



TELMO CONTROL SIN PROPELLGUIDE:

Generell info om propeller:
En propell er et fremdriftsmiddel hvor blader eller vinger festet til et nav omsetter en roterende fremdrift i luft eller vann. Propeller brukes på båter og fly. Rotoren i en turbin og i en jetmotor er også en form for propell. Faste propeller har en spesifikk diameter og en spesifikk”stigning” (pitch). Det er propellens diameter og stigning som er de avgjørende faktorene for valg av propell (se nedenfor). 

Materialer:
Materialet som en propell er laget av er også en viktig egenskap å ta hensyn til når man skal velge propell. Det produseres propeller i bronse, aluminium, plast, kompositt eller rustfritt stål. Når en propell får stor belastning under høyt turtall vil myke materialer ”gi etter”, og dermed vil den reelle stigning til propellen bli lavere, enn ved en propell med fastere materiale. Aluminium er i de fleste tilfeller godt nok. Disse er også vesentlig billigere en stål.

En propell laget av stål kan være et bedre materialvalget om du ønsker bedre akselerasjon, høyere toppfart og stabilitet. Stål er hardere enn aluminium og gir derfor et bedre grep i vannet. 

 

Stigning:
Stigning er den teoretiske distansen propellen beveger seg gjennom vannet for hver omdreining. F. eks en propell med 19” stigning skulle ideelt sett gjort at båten også beveget seg 19” på 1 omdreining.  Pga at vann er et bevegelig medium, vil noe av vannet presses ut til siden av propellen. En planende båt med optimal propell bør klare 80-90% av teoretisk pitch.

Det er vanlig å ha slipp på ca. 20 %, men ved å velge riktig propell kan man minske slippen helt ned til 10-15 %.Propell pitch Det er viktig å huske at mindre slipp på propellen vil gi høyere påkjenning på motoren og dermed lavere turtall.

Det er derfor vanligvis nødvendig å gå ned på propell stigning for å oppnå samme turtall. Forandring av stigning
på propellen kan øke eller senke turtallet på motoren. Man regner 150-200 omdreininger pr. tomme stigning.

Dersom turtallet er for høyt velger du en propell med mer stigning, dersom turtallet er for lavt må du gå ned på stigning.

Diameter:Propell diameter
Diameter er distansen tvers over en sirkel som omgir alle propellbladene. Mål fra senter av akselhullet til tuppen av propellbladet x 2 (f.eks hvis målet er 6”, så er diameteren på propellen
12”).

Størrelsen på en propell:
En vanlig måte å oppgi størrelsen på en propell er f.eks. 3 x 13 x 19:
3 = antall blader på propellen
13 = diameter i tommer                                                                                                                                                                                  19 = Stigning i tommer

Propell cupping

Hva er cupping?
Cupping er en liten flipp på enden av propell bladene som har til hensikt å redusere slippen. Denne effekten oppnår man vanligvis på høyt turtall. Når slipp reduseres ved hjelp av cupping er det vanlig å måtte redusere propellstigningen noe da motstanden blir større, og turtallet naturlig nok reduseres.

Cupping er en fordel når propellen arbeider nær vannoverflaten. Reduserer ventilasjon og gir bedre grep i vannet.

Ventilering: Når eksos eller luft blir dratt inn i propellen kaller vi dette for ventilering. Dette merkes ved at man mister fart, og turtall på motoren øker. Ved skarpe svinger vil dette som regel merkes best.

Kavitasjon: Kavitasjon og ventilering kan oppfattes som det samme, men det er noe forskjeller. Kavitasjon vil lage støy da undertrykk vil få vannet til og koke i små luftbobler/gassbobler på bladene. Når disse boblene imploderer vil de slå små biter av propellen, propellen blir da ødelagt over tid. Kavitasjon kommer som oftes av for stor stigning og da dannes et undertrykk på propellens sugeside. 

 

 

Propell rake

 

Hva er rake?
Rakeverdien angir hvor mye propell bladene legger seg bakover. Dersom man ønsker kraftig baugløft på båten er det normalt å ha høy ”Rake”, dvs. at propellbladene legger
seg kraftig bakover. Man kan også få propeller med nøytral eller negativ ”Rake” hvor propellbladene faktisk legger seg forover. 

 



Usikker på valg av propell? Fyll inn skjema under og vi skal hjelpe deg så godt vi kan.