Starten på Telmo ble født på et skitreff i USA Bernt Esp hadde med grunnlegger John Morse, Morse Controls Inc. Han hadde lenge planlagt å starte salg av sine mekaniske styringer, kontroll bokser- og kabler til Europa. Med eneavtale om distribusjon av Morse i Norge ble Telmo stiftet. Kort tid etter kom trimplanets far og eier av Bennett Marine, Charles Bennett, på en rundreise i Norge på jakt etter en forhandler for Bennett Trimplan. Etter en lunsj i Holmenkollen var hans produktgruppe del av vår portefølje. Fra en liten start vokste produktutvalget jevnlig gjennom besøk på store utstillinger i Asia, Europa og USA til de 40 talls leverandører vi har i dag. Alle er teknisk orienterte produkter; badeballer og vannski finner du ikke hos Telmo!
De første produktene vi leverte for 50 år siden startet med Morse mekaniske styringer, kontrollbokser og ditto kabler. De som har sett proffe bilder fra styrhus installasjoner gjennom årene vil kjenne igjen vår Morse MT3 kontroll boks med sin røde topp; like populær den dag i dag. Vi startet med en Morse og Bennett kundekrets som var blant pionerene i plastbåtproduksjonens barndom som, Ancas, Herbert Waarum’s Herwa Plast, Roald Skibsrud’s Skibsplast, Odd Simonsen’s AliCraft, Kåre Drangsholt’s Draco, Endre Skorpen’s Skorpa Fiberplast, Fjord Plast fra Stortingsgata til Haslatangen, Hugo Wold og Oddvar Stulen’s Windy, Nilsen familien’s Nidelv Båt og Drageseth familien’s Saga Båt på Selje. Vi var også ofte med på prosjekter til båtkonstruktørene Otto Scheen, Jan Herman Linge og Eivind Amble.
Fra trebåter til snekker utviklet glassfiber alderen seg stadig gjennom halv- og hel planende fartsbåter, skjærgårdsjeeper og dagens ribber i alle utgaver. Det var også behov for våre Bomar luker og vinduer, Mikado og Solas propellere, Attwood og Perko lanterner, SeaFire brannslukkere og mye mer. Kundekretsen vokste, og omfattet alle kjente og kjære båtmerker som Pioner, Viknes, Marex, Joda, Goldfish, Viksund, Ibiza, Nordkapp, Øyen Båt, Hydrolift. Yrkesbåter, sjarker, oppdrettsbåter og turist/safaribåter kom også på kundelisten. Tusenvis av våre styringer og produkter finner du i båter i alle marinaer, norske eller utenlandske.
Fram til år 2006 hadde vi hatt tilhold vekselsvis på Ensjø i Oslo og Husvikholmen i Drøbak, men plassbehov for større og mer lagerplass førte til at vi solgte oss vekk fra Ensjø til Skedsmokorset nær Lillestrøm i 2007, og der har vi bodd siden.
Finanskrisen representerte et dramatisk vendepunkt for produksjon av fritidsbåter i Norge. På det meste hadde vi 94 registrerte aktive båtprodusenter i Norge. Med krisen var vi med på at mange kunder gikk konkurs, andre flyttet hele, eller deler av produksjonen til Øst Europa, noen få fortsatte i Norge, og atter andre ga seg. Kanskje kan det sies at mange båt typer også hadde gått ut på dato i mangel av fornyelse. Dramatisk tid!!
Flere gjenværende båtprodusenter har hatt en rivende utvikling og forblitt lojale brukere av våre produkter og tjenester. Samtidig har mange av våre leverandører tilpasset og oppgradert sine produkter til dagens krav og etterspørsel. Det har skjedd enten gjennom oppkjøp eller organisk vekst. Men bortfall av en mengde båtprodusenter tilsa at vi måtte vri og utvide våre tilbud til andre virksomheter og aktiviteter også. Fokus har vært og er derfor på deler til ettermarkedet, nettbasert handel, industri, og verftproduksjon.
Digitalisering har vært, og er, høyt prioritert med avansert logistikk- og innkjøpsprogramvare til å understøtte et meget kapitalkrevende varelager i en sesongpreget virksomhet.
Trender:
Tendensen er den samme i båtbransjen som i andre forbruker relaterte områder. De største blir større og større, alt for å tilfredsstille forventningsfulle aksjonærer og investorer. For de store aktører er vekst synonymt med oppkjøpsstrategier. Markedet er blitt hardere, og leverandører fremmer stadig høyere krav. Alt måles etter salgsresultater, og avtaler omgås enkelt via oppkjøp over landegrenser. Faresignalene ligger i at viktig utstyr i båt er tekniske produkter som krever kunnskap og brukererfaring av de som opererer i dette markedet. Mye av det har gått tapt i de store kjedene, noe våre kundetilfredshet målinger klart forteller oss.
Til tross for et stadig økende fokus på miljø, fortsetter tendensen mot stadig større motorer i båter. Større motorer betyr større hastigheter med dertil hørende større belastninger på båt og utstyr. Mekaniske løsninger er på vikende front til fordel for kraftigere hydrauliske, og eller elektriske installasjoner. Eksempelvis er våre hydrauliske BayStar og SeaStar styringer etterspurt som aldri før.
Mot denne trend blir det jo litt av et paradoks at hele verden strever med elektrifisering av båtlivet. Norge er intet unntak, og også hos noen av våre kunder som Hydrolift, Ibiza mfl. jobbes det med prosjekter. Det er mange utfordringer å følge med på framover, ikke minst venter vi på å se Sjøfartsdirektoratets Regler for installasjon og bruk av Lithium batterier i fritidsbåter. Et farlig og viktig tema, særlig når det gjelder brannfare. Vi følger utviklingen nøye, men opplever at fravær av viktige utstillinger og symposier i disse Corona tider har vanskeliggjort fri flyt av informasjon og utveksling av ideer.
Your session has now expired. Please click "OK" to refresh the page and avoid any loss of unsaved data. If you were logged in, you will need to log in again.