Montere trimplan - slik går du frem
Båtprosjekt - Montering av trimplan
Hvorfor trimplan?
Her er noen av hovedgrunnene til at man bør montere trimplan:
Forbedre kjøreegenskaper: Trimplan gjør det mulig å justere båtens posisjonering i vannet, noe som gir bedre kjøreegenskaper, spesielt ved høyere hastigheter. Ved å justere trimplan kan båten få et bedre løft og oppnå høyere hastigheter med mindre motstand.
Redusere drivstofforbruk: Ved å optimalisere båtens posisjonering i vannet kan trimplan bidra til å redusere vannmotstanden og dermed drivstofforbruket, spesielt når båten er lastet med mange passasjerer eller tungt utstyr.
Stabilitet og komfort: Trimplan kan bidra til å justere båtens planings evne, noe som gir en jevnere og mer komfortabel tur, spesielt i bølger eller vind. Båten vil ligge roligere i vannet, noe som gir en mer behagelig opplevelse for passasjerene.
Kontroll av sjøgang: Trimplan bidrar også til å forbedre kontrollen i sjøen, spesielt i bølgene, ved å endre båtens posisjonering og dermed hvordan båten forholder seg til bølgene. På denne måten blir det lettere å navigere effektivt i ulike sjøforhold.
Oppsummert:
Generelt gir trimplan større fleksibilitet, mer kontroll og større muligheter for å optimalisere båtens ytelse under ulike forhold. Dette fører til bedre komfort om bord i båten og bedre drivstoff økonomi. Og ikke minst – øker sikkerheten til sjøs!
Hvordan monterer du trimplan?
Det finnes mange forskjellige typer trimplan og de varierer i vanskelighetsgrad når det gjelder montering og installasjon. Hos Telmo Control fører vi trimplan fra 3 leverandører: Seaster/Dometic, Bennett og Nauticus. Den første leverandøren leverer de mest avanserte trimplanene – og også de dyreste. Den siste leverandøren leverer de enkleste trimplanene – og også de billigste.
For å illustrere hvordan man kan installere trimplan har vi invitert vår samarbeidspartner Atle fra Team Krokodille til å tegne og forklare hvordan han installerte Bennett sine elektrohydrauliske M80 Sport Tabs på sin båt, en Ibiza 20 Sport. Disse trimplanene passer meget godt på litt mindre båter som fraktes mye på henger. Fordelen med akkurat M80 er at de er smale, kun ca. 20cm bredde, noe som passet godt på Atle’s båt som jo allerede har et knippe ekkoloddgivere montert på hekken. Det at de er såpass smale betyr likevel ikke at de er mindre effektive, disse er utformet i et såkalt "batwing" design som skal kompensere for den smale bredden.
Selve jobben var virkelig enkel, alt av deler du trenger følger med i esken. Når det gjelder olje til pumpa så kan du bruke vanlig Dextron III girolje. Atle gjorde alt arbeidet selv og filmet i tillegg seansen, totalt brukte han nok 5-6 timer på jobben. Dersom man er to personer tipper han at 3-5 timers jobb bør være tilstrekkelig.
Atle valgte å filme seansen fremfor å dokumentere med bilder og tekst og du kan se videoen i linken nedenfor.
Del 2: https://youtu.be/TOUX8E9zMbA
Foreløpige erfaringer:
Første turen inviterte jeg hele familien inkludert svigerforeldre på båttur. Vi var da 7 stykker i båten, normalt en situasjon som krever en del flytting av personer hit og dit for å få båten til å gå noenlunde riktig i vannet. Denne gangen kunne alle sitte der de ønsket, skjevhet i vektfordeling kompenserte jeg enkelt ved å justere trimplan på babord og styrbord side individuelt, slik det vises på slutten av filmen over her.
En annen fordel jeg har merket meg er at jeg nå kan dra båten helt ned i 13-14 knop uten å gå ut av plan, tidligere gikk båten ut av plan allerede ved 15-16 knop. I tillegg kan jeg nå tilte motoren mye lenger ut ved høye hastigheter uten at båten begynner å "galoppere" med baugen. I mitt tilfelle så mye at jeg faktisk har klart å øke toppfarten på båten med ca. 1 knop, dette er dog ikke normalen, det vanlige er at du vil miste noe toppfart slik jeg har forstått det.
OBS! Trimplan er i utgangspunktet IKKE noe du skal bruke aktivt i høy hastighet, det kan føre til at båten vil oppføre seg uforutsigbart. Husk at trimplan vil redusere noe "galoppering" selv når de står i øvre posisjon pga. motstanden de gir når akterenden av båten presses ned.
Sist, men ikke minst, jeg merker en forbedring på drivstofforbruket. Det er litt tidlig å anslå noe nøyaktig, men jeg klarer nå opp mot 1.1 nm/l mot mellom 0.9-1.0 nm/l tidligere.
Konklusjon
Jeg er i det hele tatt svært fornøyd med valget av Bennet M80 Sport Tabs! Telmo Control AS har flere ulike typer trimplan fra Bennett, selvjusterende, elektriske og elektrohydrauliske. Priser starter på rundt 2000kr for selvjusterende trimplan, løsningen jeg gikk for koster rundt 10.000kr veiledende. Du kan altså ikke regne med å tjene inn investeringen med forbedret drivstofføkonomi på kort sikt, men tar du med fordelene med forbedret kjørekomfort mener jeg at trimplan absolutt er verdt investeringen!